|
Gezonde voeding
|
Gekookte groenten, minder bescherming kanker
De eigenschappen van groenten zoals; broccoli, spruitjes, kool en bloemkool staan bekend als kankerwerend. Nochtans, schaadt het koken van dergelijke groenten hun gezondheidsvoordelen, dit bleek uit een nieuwe Britse studie...
Onderzoekers van Universiteit Warwick vergeleken het effect van verschillende koolsoorten tijdens en na het koken op concentraties van glucosinolates.
Dit zijn bestanddelen van kool (Brassica) groenten die in het lichaam tot substanties worden gemetaboliseerd. (ook als isothiocyanates bekend). Voornamelijk zijn deze substanties verantwoordelijk het risico op kanker te laten dalen.
De resultaten toonden aan dat na het koken van groenten na 30 minuten een verminder niveau van glucosinolates van 58 tot 77% werd vastgesteld (afhankelijk van de groente).
Bereiding
Stomen, of bakken van groenten had een verwaarloosbaar effect op de glucosinolates waarden. Bij koelen of invriezen van groenten werden minder grote verliezen van glucosinolates vastgesteld. Hoewel er bij het ontdooien toch weer wat verloren gaat.
bronnen
Song & Thornalley (2007). Effect of storage, processing and cooking on glucosinolate content of Brassica vegetables. Food Chemistry and Toxicology, Vol 45, pg 216-24.
Related news items:
Newer news items:
|