Home Gezonde voeding Mandarijnen erg gezond
  












Info over afslanken en vetverbranding door gezonde voeding

Mandarijnen erg gezond
Gezonde voeding

Mandarijnen en clementijnen gezond

Mandarijnen en clementijnen erg gezond

Mandarijnen verkleinen de kans op leverkanker, aderverkalking, diabetes en beroertes Dat beweren 2 Japanse studies. Het gezonde zit in de carotenoides; de vitamine A, die de mandarijnen de oranje kleur geven.

Blijkt bovendien dat mensen die veel citrusvruchten zoals grapefruit, sinaasappels, citroenen eten, stoffen in hun bloed hebben met een lagere kans op leverziektes, insulineresistentie, aderverkalking. Meer zelfs ...

het bleek dat het drinken van mandarijnensap de kans op leverkanker enorm doet afnemen. Dit bleek uit onderzoek bij mensen met chronische virale hepatitis. Van de 30 patiënten die gedurende een jaar dagelijks mandarijnensap dronken, kreeg niemand leverkanker. In een controlegroep van 45 personen die geen sap dronken, bleek de ziekte bij 9 patiënten op te treden.

Carotenoïden

Een groot aantal carotenoïden kan omgezet worden in vitamines. Andere gaan de schadelijke werking van instabiele cellen, de zgn. vrije radicalen tegen. Vooral maken carotenoïden een rol bij het optimaal houden van het afweersysteem en de celgroei. Bovendien beschermen ze de ogen en de huid tegen schadelijke werking van UV licht.

Vitamine C mandarijnen en clementijnen

De mandarijn bevat +- 16 kcal per stuk een sinaasappel 48 Kcal en citroen 10 kcal per stuk. De gehalte aan vitamine C is erg belangrijk: ongeveer 55 milligram per 100 gr. vruchtvlees. Als men 3 mandarijnen per dag eet, heeft men hiermee voor 4/5 vitamine C opgenomen van wat ons organisme dagelijks nodig heeft. Mandarijnen en clementijnen bevatten weinig sodium en worden aanbevolen aan mensen die een zoutloos dieet voorgeschreven krijgen.

Vitamines en mineralen in mandarijnen en ander fruit afhankelijk van verschillende factoren:

  • Het klimaat
  • teelgrond
  • het ras
  • de rijpheid van het gewas
  • de oogstmethode
  • transport en opslag

hebben een grote invloed op het vitaminegehalte van plantaardige voedingsmiddelen. Er is variatie in het gehalte aan vitamines en mineralen door de verschillen in seizoenen en de omgeving waarin groente en fruit worden gekweekt.



 


Metabolisme verhogen en afslanken info